ZASADY I WARUNKI REALIZACJI PROJEKTU EDUKACYJNEGO
PRZEZ UCZNIÓW GIMNAZJUM IM. STEFANA GOŁĘBIOWSKIEGO W BIEŻUNIU
Na podstawie rozporządzenia MEN z dnia 20 sierpnia 2010r. (Dz. U. Nr 156 poz. 1046) zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych
I. Ustalenia ogólne.
- Uczniowie Gimnazjum im. Stefana Gołębiowskiego w Bieżuniu obowiązkowo biorą udział w realizacji minimum jednego projektu edukacyjnego w czasie trwania nauki w gimnazjum.
- Gimnazjum zapewnia warunki do realizacji projektów w ramach posiadanych przez siebie środków.
- W każdym roku szkolnym projekty realizowane są przez uczniów w klasie II, a w szczególnych wypadkach ich realizacja może zostać dokończona lub przesunięta nie później niż do zakończenia pierwszego okresu nauki w klasie III.
- Projekty realizowane są w zespołach uczniów w danej klasie – wychowawca nadzoruje podział zespołów do realizacji projektu edukacyjnego w danym roku szkolnym do 30 października br.
- W przypadku, gdy uczeń w określonym przez dyrektora terminie nie zgłosi swojego udziału w żadnym projekcie, wychowawca klasy dokonuje przydziału ucznia do jednego z zespołów, uwzględniając zainteresowania i zdolności ucznia.
- Zespół uczniowski realizujący projekt liczy 3-4 osoby lub 5 w zależności od wyboru formy i metody prezentacji.
- Nie więcej jak 2 zespoły uczniowskie mogą w danym roku szkolnym realizować ten sam temat projektu.
- Nauczyciel może opiekować się najwyżej dwoma zespołami uczniów.
- Realizacja projektu następuje po zawarciu kontraktu między zespołem uczniowskim a nauczycielem opiekunem.
- Kontrakt zawierający szczegóły współpracy, oparty jest na ogólnych zasadach i warunkach realizacji projektu przyjętych w szkole.
- Zaangażowanie ucznia w realizację projektu ma wpływ na ustalenie przez wychowawcę oceny zachowania zgodnie z zapisami zawartymi w Statucie Gimnazjum.
II. Zadania nauczyciela koordynatora projektów edukacyjnych.
- Nadzoruje ogólny harmonogram wykonywanych zadań.
- Gromadzi informację od nauczycieli wychowawców o personaliach zespołów uczniowskich.
- Zbiera tematy projektów edukacyjnych i koordynuje ich przydział zespołom uczniowskim, zgodnie z zasadami i warunkami realizacji projektów w szkole.
- Przydziela zespołowi uczniowskiemu nauczyciela-opiekuna.
III. Zadania opiekuna zespołu uczniowskiego realizującego projekt edukacyjny.
- Omawia plan pracy nad projektem z uczniami.
- Przygotowuje kontrakt.
- Przygotowuje dokumentację i zasady jej prowadzenia- karta projektu.
- Nadzoruje i konsultuje działania uczniów – jest udzielana pomoc na każdym etapie realizacji projektu.
- Motywuje zespoły uczniowskie do pracy.
- Współpracuje z wychowawcą.
IV. Zadania zespołu uczniowskiego.
- Wybór tematu projektu edukacyjnego w określonym przez dyrektora szkoły terminie.
- Opracowanie celów i listy zadań do realizacji.
- Przydział pracy w grupie.
- Opracowanie planu pracy i terminów realizacji zadań wynikających z projektu.
- Uzupełnienie „karty projektu".
- Prezentacja projektu w ustalonym przez dyrektora szkoły terminie. Zbieranie materiałów- źródeł i konsultacje z opiekunem.
V. Formy realizacji projektu edukacyjnego.
- album, teczka projektu (port folio),
- plakat, zdjęcia, wystawa,
- broszura ,ulotka, gazetka,
- prezentacja doświadczenia, wykład, raport z przeprowadzonego badania,
- prezentacja multimedialna, strona internetowa,
- makieta z opisem,
- przedstawienie teatralne, inscenizacja,
- film
Koordynatorem szkolnym projektów edukacyjnych jest p. Bożena Szymańska